Radek
*new*
08.12.2011 13:40:23 ( 53819 )
Kamarád již pár měsíců bydlí v Berlíně a tak mně sepsal pár tipů. Dávám do placu, kdyby to někoho zajímalo. Je to horký, nekorigovaný text, který se pak objeví na jeho blogu :)
-----------
Berlín je v mnoha směrech dosti zvláštní město, s přibližně 3,5 milióny obyvatel druhé největší v Evropě (po Londýnu). Z Prahy se do Berlína dostanete za cca 4-6 hodin autem nebo vlakem. I přes geografickou blízkost nepatří Berlín mezi hlavní destinace pro eurovíkendy českých turistů. Těžko říct proč ? možná kvůli určité nevraživosti Čechů vůči němčině resp. Německu, starší generace mají vzpomínky pouze na východní Berlín jako město plné šedivé hnusné reálně socialistické architektury, což je i není pravda. Navštívil jsem většinu turisticky významnějších měst v Evropě a v USA a troufám si tvrdit, že Berlín nabízí jednoznačně nejlepší (a nejzajímavější) poměr cena / výkon. V mnoha aspektech mi připomíná New York a to nejen u-bahnem, který je i působivou nadzemkou.
Tradiční sightseeing
Reichstag ? budova resp. sídlo spolkového sněmu, v 90. letech proběhla rekonstrukce podle návrhu Normana Fostra (skleněné kopule s parádním výhledem na Berlín). Vstup je zdarma, ale potřeba se dopředu (min. 3 dny) zaregistrovat na webu Reichstagu, bez registrace není možná prohlídka budovy! Jednoznačně doporučuju.
Brandenburger Tor (Braniborská brána) ? jedna z hlavních pamětihodností Berlína, hned za Reichstagem, v okolí brány je plno pouličních umělců, na můj vkus moc komerční a chessy. Před branou přes křižovatku (na území ?západního? Německa) jsou naučné cedule, hodně zajímavé jsou dobové fotografie když před bránou vedla
Berlínská zeď
Denkmal für die ermordeten Juden Europas (Památník holocaustu) ? památník je 200m jižně od Braniborské brány, na mně působí trochu rozpačitě, ale chápu, že se Němci s židovským stigmatem zkouší nějak vyrovnat. Při stavbě památníku nastala situace jak kdyby ji režírovali borci z České Sody ? došlo k přerušení stavby památníku poté, co vešlo ve známost, že chemický prostředek, který měl chránit kamenné bloky proti grafitti, pochází od společnosti Degussa AG, jejíž sesterská společnost Degesch vyráběla během druhé světové války plyn Cyklon B. Když vzpomínka, tak se vším všudy ?
Postdamer Platz ? moderní, nově vystavěné náměstí asi 1 km jižně od Braniborské brány. Původní Postdamer Platz byl vybombardován během druhé světové války, během studené války byl fakticky rozdělen Berlínskou zdí. Po sjednocení Německa šlo o jeden z hlavních developerských projektů. Architektura a vůbec celé pojetí náměstí trochu připomíná newyorský blázinec, mrkněte se do budovy Sony Center.
Topographie des Terrors ? zajímavé outdoor/indoor muzeum nacistického teroru, není to nějak explicitně brutální jak může název evokovat (i když samozřejmě to co Nacisté prováděli brutální bylo a je), vstup zdarma.
Televizní věž na Alexander Platz ? věž s otáčivou vyhlídkovou restaurací přezdívaná jako Honeckerův penis. Vstupné je 11 EUR (výtah included), nemám rád výšky, takže jsem nahoře nebyl. Ale výhled je prý epesní.
Berlin Wall East Side Gallery ? jedná se o nejdelší souvislou část původní Berlínské zdi, kterou pomalovali tématickými nástěnými malbami mladí výtvarníci z celého světa, doporučuju začít z Ostbahnhof směrem k Warschauer strasse, na konci uvidítě prý nejkrásnější most v Berlíně ? Oberbaumbrücke, který spojuje čtvrti Friedrichshain (DDR) a Kreuzburg (NSR). Nalevo je také vidět cihlo-skleněná budova firmy BASF, která mě osobně dost fascinuje.
Jídlo
Dobrá svačina, to je zcela základní pilíř úspěšného výletu. Berlín patří spolu s Londýnem mezi jediná města v Evropě, kde je možné si dát v podstatě jakoukoli světovou kuchyni v relativně autentické kvalitě. Berlín má oproti Londýnu jednu velkou výhodu ? podstatně nižší ceny. S mapováním gastronomického Berlína je na dobré cestě Cuketkův Scuk.cz, vyzvedl bych podnik Cocolo Ramen, který se celkem úspěšně pokouší o autentický japonský ramen (byť ani zdaleka nemá na americké a kanadské podniky jako Santouka nebo Kintaro Ramen, o těch originálních japonských ani nemluvě). Nopak Monsieur Vuong je podle mého názoru trochu overhyped hipsterský podnik, ne nutně špatný, ale přijde mi, že jsou v Berlíně daleko zajímavější gastro provozy.
Berlín je dost ovlivněn etnickou kuchyní, především těch major etnik, což jsou Turci a ve velkém závěsu Vietnamci. Kebab zcela válcuje nadnárodní řetězce rychlého občerstvení, ale i kdysi původní (a mně odporný) currywurst. Pokud skončítě na svačině u Turků, dejte si něco jiného než kebab nebo durum. Doporučil bych například bílou dršťkovou polévku (fleck suppe), nejlepší jsem měl v podniku Bogazici (servírují jí s domácím rozpečeným chlebem a malým pikantním salátkem, to vše za 3 EUR).
Za další nesmírnou tureckou lahodu považuju köfte baguette spezial (5 EUR). Absolutně nejlepší mají v Gel Gör Inegöl Köfteci, köfte ? tedy kuličky z mletého masa ? grilují na dřevěném uhlí, bagetku mají domácí, pěkně vám do ní dají salátek a čerstvé bylinky a dresing podle výberu ? doporučuju kombinaci scharf & knoblauch. Kulervoucí zážitek.
A do turecké třetice ? k snídaní (nebo jako denní snack) doporučuju vyzkoušet turecké plněné palačinky gözleme (např. sýrem, špenátem, mletým masem, lilkem, ?). Po Berlíně je několik speciálek jen na gözleme, já chodím na snídaně do Yildiz Cafe Gözleme Frühstücksparadies, je to trochu z ruky, ale kvalita parádní a mají otevřeno 7 dní v týdnu od 8 ráno.